domingo, 15 de julio de 2018

Procedimiento sancionador en materia urbanística. Prejudicialidad penal, responsabilidad solidaria de los agentes de la edificación y proporcionalidad.

Sentencia del Tribunal Superior de Justicia de Cataluña de fecha 28 de novembre de 2017 -Roj: STSJ CAT 11720/2017-, sobre procedimiento sancionador en materia urbanística donde se abordan cuestiones de trascendencia como la prejudicialidad penal, la responsabilidad solidaria de los agentes de la edificación y la proporcionalidad de la sanción impuesta atendiendo el presupuesto de ejecución material de las obras.

1.- Sobre la prejudicialidad penal se manifiesta en los siguientes términos:

Quant a la polèmica suscitada per la prosecució de l'expedient sancionador malgrat l'existència de diligències prèvies de naturalesa penal, haurem de constatar que la finalitat de la suspensió de l'expedient administratiu invocada pels apel lants, en cap cas es veié afectada o perjudicada; no debades, al final no es dictà cap resolució jurisdiccional condemnatòria. D'altra banda, el fet determinant de l'arxiu de les actuacions penals (l'existència d'un Pla especial sobrevingut, susceptible d'afavorir la regularització de les obres), si bé podia justificar l'exclusió de la hipòtesi delictiva en un marc presidit pel principi d'intervenció mínima, en cap cas gaudia de virtualitat per a descartar la presència de les notes inherents a la infracció administrativa. Afegirem que l' art. 273.2 del Reglament executiu (RU) del text refós de la Llei d'urbanisme (TRLU), en el moment dels fets precisava que la paralització de l'expedient sancionador hauria de produir-se " un cop que l'autoritat judicial ha incoat un procés penal i cas que l'instructor o instructora constati la identitat dels fets, dels subjectes i dels fonaments" ; i en el supòsit que ara ens ocupa, en puritat la incoació del procés penal es produí -tal com ha assenyalat la defensa lletrada de l'Ajuntament- amb posterioritat a la fermesa en via administrativa de les sancions objecte d'aquest litigi. Ens podríem preguntar què hauria succeït d'haver-se apreciat responsabilitat penal; si més no, des de la perspectiva que hauria d'haver imposat el principi non bis in idem. Primerament, l'òrgan jurisdiccional hauria d'haver constatat la presència efectiva del requisit inherent a la triple identitat. Però fins i tot verificat aquest requisit, la vulneració del bis in idem hauria estat perfectament evitable mitjançant la tècnica consistent en descomptar l'import de les sancions imposades per l'Ajuntament, de les multes previstes per l' art. 319 del Codi penal en seu de delictes contra l'ordenació del territori i l'urbanisme (per totes, veure la STC 334/2005, de 20 de desembre ).

2.- Sobre la responsabilidad solidaria de los agentes de la edificación:

Tampoc podrà prosperar l'al legat de l'apel lació que pretén fonamentar-se en la concentració de responsabilitats en els germans Carlos Francisco Plácido . En seu d'apel lació s'escau que els Tribunals siguin molt curosos amb la valoració de les proves feta pels Jutjats d'instància amb un grau d'immediació especialment intens. Aquesta valoració només podrà cedir davant d'errors clamorosos, o d'interpretacions absurdes o arbitràries, i aquest no és el cas, atès el contingut documental de l'expedient administratiu i, molt especialment, atès el significat i l'abast de les pàgines del dit expedient assenyalades per la defensa lletrada de l'Ajuntament, tant en aquesta alçada, com en l'escrit de contestació a la demanda. Res, doncs, ha vingut a desmentir que els germans Plácido Carlos Francisco actuessin reiteradament com a "promotors", i que les mercantils sancionades al mateix temps participessin en els fets, unes com a "propietàries" dels terrenys, i l'altra com a "constructora". Per tant, haurem de corroborar que personalitats diferenciades van assumir comeses també diferenciades, la qual cosa justificava plenament tres ordres de sancions. No debades, quan l'art. 280 RU establia que " promotors, agents o gestors seran sancionats si, alhora, no són persones propietàries", estava exigint que la concentració de responsabilitats restés supeditada a que la condició de propietari i de promotor, d'agent i/o de gestor recaigués sobre un únic centre d'imputació de drets i obligacions, dotat de personalitat, física o jurídica.

3.- En relación a la proporcionalidad de la sanción impuesta:

Tampoc podrà prosperar el retret de "manca de proporcionalitat" de l'import les sancions si, com bé ha assenyalat la defensa lletrada de l'Ajuntament, el posem en relació amb el valor de les obres executades i no pas amb el cost de les tasques d'enderrocament.

Com tampoc podrà prosperar la pretensió de veure degradada la infracció, de greu a lleu. Principalment, perquè l'ordenació urbanística susceptible de legalitzar una part de les obres i instal lacions, va ser aprovada fins i tot amb posterioritat a la fermesa de les sancions en via administrativa. 

En l'anterior sentit, era prou el loqüent l'apartat de l'art. 216 TRLU (les negretes seran nostres):

1. Els actes tipificats com a infraccions greus o molt greus pels articles 213 i 214 que siguin legalitzables constitueixen infracció urbanística lleu si, abans que recaigui la resolució sancionadora en el procediment corresponent , els presumptes infractors o infractores n'han instat en la forma deguda, davant l'administració competent, la legalització, i aquesta s'ha aprovat o autoritzat.

En el nostre cas, d'haver estat sol licitada llicència abans de la imposició de les sancions, és obvi que hauria estat denegada. 

https://bit.ly/2KEH9GU

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Entrada destacada

La tasa de reposición de efectivos de las Administraciones Públicas.

La tasa de reposición de efectivos es la ratio que determina el número de trabajadores que se pueden incorporar en la Administración en fun...